پشت‌پرده عجیب تخفیف‌های شگفت‌انگیز مکمل‌ها در داروخانه‌‌ها صرف ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی برای جبران خسارت تصادفات جاده‌ای چهار مسیر اصلی در مشهد بر اثر سیلاب همچنان مسدود است (۲۶ اردیبهشت) افزایش تعداد فوتی‌های سیل مشهد به ۴ نفر (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری تا دوشنبه + فیلم سیل در مشهد | تعداد جانباختگان مشهد به ۵ نفر رسید (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) کم‌خونی یکی از بیماری‌های شایع در کودکان اهدای اعضای نوجوان مرگ‌مغزی در مشهد، نجات‌بخش زندگی ۷ بیمار شد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | لحظه پیداکردن دو جان‌باخته سیلاب در پل انقلاب مشهد فوت دو شهروند در سیلاب میدان انقلاب مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم اورژانس مشهد: ۱۳ شهروند در پی جاری شدن سیلاب مصدوم شدند رئیس سازمان حج: زمان ثبت‌نام عمره هنوز معلوم نیست | پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم! ۸ راهکار برای مقابله با سختی‌های زندگی دیوان عدالت هم شکایت بازنشستگان در مورد افزایش مستمری‌ها را رد کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهترین رژیم غذایی برای آرتریت یا التهاب مفاصل کدام است؟ بهترین شیوه تربیتی برای مقابله با فحاشی کودکان پیامدهای استفاده از تلفن همراه در سلامت کودکان مستمری فروردین‌ماه مددجویان سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود
سرخط خبرها

نمره قبولی رعایت پروتکل‌ها، در اولین روز کنکور ۹۹، در بزرگ‌ترین دانشگاه مشهد

  • کد خبر: ۳۹۷۳۱
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
نمره قبولی رعایت پروتکل‌ها، در اولین روز کنکور ۹۹، در بزرگ‌ترین دانشگاه مشهد
مشاهدات خبرنگار شهرآرانیوز از رعایت پروتکل ها، در اولین روز برگزاری آزمون، در بزرگ‌ترین دانشگاه مشهد حکایت دارد
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ کرونایی که ماه هاست سایه خود را بر تمام اتفاقات و وقایع زندگی انداخته است این بار در مقابل غول کنکور سر خم کرد و نتوانست مانع برگزاری آن شود. از ماه‌ها قبل نگرانی‌هایی برای برگزاری آزمونی که برای خیلی‌ها همچون سدی پابرجا به نظر می‌آمد وجود داشت، آزمونی که دست کم برای چند ساعت تعداد زیادی داوطلب را در کنار یکدیگر گردهم می‌آورد و به همین دلیل خیلی‌ها افزایش شیوع و ابتلای داوطلبان را در این گردهمایی اجباری محتمل می‌دانستند؛ احتمالاتی که حتی ظن به تعویق افتادن چندباره کنکور را ایجاد کرده بود. اما همه این‌ها نتوانست غول بزرگ کنکور را کنار بزند و در اولین روز این آزمون، داوطلبان گروه هنر کنکور خود را پشت سر گذاشتند.
کنکور امسال با هدف رعایت فاصله اجتماعی بیشتر در حوزه‌های بیشتری برگزار می‌شود. ۲۱ هزار و ۴۰۰ داوطلب در بزرگ‌ترین دانشگاه مشهد به رقابت می‌پردازند که از این بین ۴۹۹۳ نفر آن‌ها دیروز در رشته هنر آزمون دادند.


بیرون از دانشگاه، بدون پروتکل‌ها

حال وهوای دانشگاه که چندماهی سوت و کور بود حالا به لطف برگزاری کنکور کاملا متحول شده است. مقابل ورودی در شرقی دانشگاه فردوسی، از حضور خودرو‌ها و والدین غلغله است. هیچ جایی برای پارک خودرو نیست و تا چندصد متر بعد از در ورودی نیز خودرو‌ها در مسیر بزرگ راه شهید کلانتری و در حاشیه جاده پارک کرده اند. حضور انبوه والدین در بیرون از دانشگاه نیز در نوع خود جالب توجه است؛ حضوری که اغلب با ماسک همراه است، اما بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی. انگار که التهاب آزمون فرزندان، آن‌ها را از حضور کرونا غافل کرده است. برخی به نرده‌های ورودی دانشگاه تکیه داده اند و مشغول گپ وگفت اند و برخی دیگر از والدین نیز بر روی جداول بتنی جداکننده فضای سبز نشسته اند.


داخل دانشگاه با رعایت مطلوب پروتکل‌ها

«خانم ماسکتان کجاست؟ بدون ماسک اجازه ورود ندارید.» این را یکی از مأموران بازدید می‌گوید و از همکارش می‌خواهد ماسک در اختیار یکی از داوطلبان قرار دهد. اما کار به همین جا ختم نمی‌شود و در دقایقی که اوضاع را نظاره می‌کنم، کنترل و تب سنجی داوطلبان نیز به طور جدی انجام می‌شود تا از ورود داوطلبانی که مشکوک به بیماری یا دارای درجه نامتعارفی از تب هستند، جلوگیری شود. جلوی در ورودی نیز با چند بنر بزرگ به افراد تذکر داده شده است که اگر مشکوک یا مبتلا به کرونا هستند خود را معرفی کنند تا به سالن دیگری منتقل شوند. در داخل سالن‌های برگزاری نیز تمامی پنجره‌ها باز است و هیچ داوطلبی بدون ماسک به چشم ما نمی‌آید.
فاصله اجتماعی میان داوطلبان نیز طبق مشاهدات عینی ما رعایت شده است و نمی‌توان ایراد محسوسی به این قضیه وارد دانست.


به استرسش می‌ارزید

چند ساعتی گذشته است. بیرون از دانشگاه طبق روال همیشه خانواده‌ها همچنان دل نگران نشسته اند و تغییری در وضعیت رعایت پروتکل‌ها ایجاد نشده است. برخی پدر‌ها مشغول سیگار کشیدن اند. چند مادر هم در گوشه‌ای با خود خلوت کرده و سر در کتاب دعا فرو برده اند و برخی دیگر هم در اطراف دانشکده‌ها اتراق کرده اند.
با برخی اولیا که هم کلام می‌شویم، اغلب رها شدن از بلاتکلیفی و استرس کنکور برای فرزندان و خودشان را ضروری می‌دانند و اگر چه از آنچه در داخل دانشگاه می‌گذرد خبر ندارند، اما اغلب به وعده مسئولان برای برگزاری آزمون با رعایت کامل پروتکل‌ها اعتماد کرده اند. وقتی شرایط داخل محل برگزاری آزمون را برای آن‌ها شرح می‌دهم، حس رضایت را در چشمانشان می‌بینم.


تذکر مداوم در سالن‌های آزمون

با گذشت چند ساعت از برگزاری آزمون، یکی یکی سروکله داوطلبان پیدا می‌شود. توصیف اغلب آن‌ها از شرایط داخل دانشگاه با آنچه ما دیده ایم یکسان یا به آن نزدیک است. نگار که با خوشحالی از محل آزمون خارج شده است، به ما می ‎گوید که تمامی تذکرات در داخل سالن به داوطلبان داده می‌شده و لوازم ضدعفونی نیز در محل حاضر بوده است. او با خنده می‌گوید: آن قدر صندلی هایمان از هم فاصله داشت که حتی نشد یک تست را هم تقلب کنیم!


حساسیتی بیشتر از کنکور ارشد و دکتری.

اما دکتر عادل سپهر، مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، نیز به ما می‌گوید که حساسیت‌ها در برگزاری این آزمون از آزمون‌های مقطع ارشد و دکتری بیشتر است و رعایت تمامی پروتکل‌ها با جدیت پیگیری می‌شود.
او می‌افزاید که بیشتر دانشکده‌ها در این آزمون درگیر بوده اند و در روز‌های برگزاری آزمون‌های ریاضی و تجربی به دلیل افزایش تعداد داوطلبان، از دانشکده‌های بیشتری نیز استفاده خواهد شد. همچنین سالن‌هایی برای افرادی که اخیرا متوجه بیماری خود شده اند در نظر گرفته شده است و آن‌ها می‌توانند در آن محل‌ها آزمون بدهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->